För många är Gustav Vasa mer känd från Europa Universalis än som den kung som grundade Sverige. Det har i sin tur varit viktigt för svensk ekonomi. Johanna Nylander från Dataspelsbranschen skriver om spelen som format Sverige, och om vad som format spelnationen.
ABBA, IKEA, Volvo och Björn Borg. Så har Sveriges exportframgångar illustrerats genom årtionden. Men frågar man en tonåring någonstans i världen är sannolikheten mycket större att den personen känner till Minecraft eller Candy Crush. Två digitala spel som utvecklats i Stockholm. Minecraft är världens mest köpta spel och Candy Crush-serien världens mest nedladdade. Minst var fjärde person i världen har spelat ett spel utvecklat i Sverige.
Gustav Vasa är för många känd från spelet Europa Universalis IV snarare än som den kung som för ett halvt millennium sedan grundade Sverige. Spelet har haft över två miljoner spelare trots att det kvalar in i en rätt smal genre av historiska strategispel. Utvecklaren, det svenska börsnoterade bolaget Paradox Interactive, har under våren vuxit till ett av Europas högst värderade dataspelsföretag.
Den svenska spelutvecklingsbranschen är framgångsrik och lönsam. Den står för över 4 procent av den svenska tjänsteexporten och svenskägda spelföretag omsätter mer utomlands än i landet.
Svenska dataspel har inte blivit framgångsrika i ett vakuum.
Men svenska dataspel har inte blivit framgångsrika i ett vakuum. Kanske är det alla långa mörka vintrar och årtusenden av berättartradition. Kanske är det tack vare landets hantverkarhistoria och det svenska ingenjörssamhället. Vi skryter och pratar inte så mycket om våra framgångar, vi mest bara gör och ser till att saker och ting fungerar.
Sannolikt är det en kombination av flera saker. Sverige har en historia av framstående kreativa näringar. Ingmar Bergmans filmskatt. Astrid Lindgrens böcker. Det svenska musikundret med pop-producenter som fortfarande skapar listettor.
Dataspel är en kreativ näring. Det jobbar fler grafiker än programmerare i branschen, och spel är nöje. När andra branscher jobbar med att lösa människors problem skapar spelutvecklarna problem och uppdrag för människor att lösa framför skärmen. Spelutvecklare består av en rad olika kompetenser där de flesta har mer gemensamt med kultur än med teknik och IT.
De första utvecklarna i Sverige till något som kan likna dagens dataspel var Elsa Karin Boestad-Nilsson och Ulla Jismark.
De första utvecklarna i Sverige till något som kan likna dagens dataspel var Elsa Karin Boestad-Nilsson och Ulla Jismark som tillsammans med sina kollegor skapade turbaserade krigsspel och simulatorer för försvaret på 50- och 60-talet. Från dem tog det ett par decennier innan landets första kommersiella spelsuccé, spelet Stenslunga skapat av Christer Medins år 1981 till Philips Video Pac. Kort därefter startade Peter Inser spelstudion Intron, där sex personer bland annat gjorde spel till just Philips. Parallellt med detta utvecklades det textbaserade äventyret Stugan till tidiga datorer, ett spel som i dag kanske är det mest kända tidiga svenskutvecklade spelet, mycket tack vare en MS-DOS-version som kom ut i mitten av 1980-talet.
Under 90-talet rådde storhetstiden för spel på svenska. Med hem-PC-reformen flyttade datorerna på allvar in i hemmen, CD-Romspelen hade en inhemsk marknad. Det är också under sent 90-tal som grunden lades till några av dagens stora svenska spelstudior. Det gjordes faktiskt spel om Gustav Vasa då också. Svea Rike gavs ut 1997, byggde på brädspelet med samma namn och lät spelaren ta sig igenom de första 300 åren av den svenska historien.
Det är med hjälp av frihandel och digital distribution som det svenska spelundret började blomma ut på allvar.
Men det är med hjälp av frihandel och digital distribution som det svenska spelundret började blomma ut på allvar. Färre mellanhänder behövdes när spel kunde säljas direkt till spelaren, oavsett var i världen hon befann sig. Det skapade också möjligheter för bolag som Paradox, medgrundat av personer som utvecklat just Svea Rike, att nå ut globalt med relativt nischade spel. Miljonpubliken fanns där, om än längre bort än vad som var rimligt att nå med postförsändelser och butikskedjor. Och senare, kombinerat med den smarta telefonen, hade helt plötsligt alla en spelmaskin i fickan. I dag har svenskutvecklade Candy Crush över 3 miljarder nedladdningar.
Samtidigt behövs inte bara spelarna, utan också människor som utvecklar spelen för att skapa en bransch. Ungefär 40 procent av alla som jobbar med spelutveckling i Sverige har flyttat till landet för att jobba här. Hälften från länder utanför EU. Det är alltså en bransch som i allra högsta grad varit beroende av bra regler för arbetskraftsinvandring och en fungerande internationell arbetsmarknad. Arbetsspråket i spelbranschen är engelska, och de som flyttat hit gör det inte för de högsta lönerna, utan för att göra de bästa spelen och ha en bra livskvalitet vid sidan av.
Det sägs att mänskligheten har spelat spel i över 5 000 år. I ungefär lika lång tid har spel betraktats som något barnsligt, onödigt och i vissa fall rent skadligt. Men spel är varken livsviktigt eller farligt. Spel är spel. Att spela är underhållning, i vissa fall kultur och det ger balsam för själen. Det påverkar inte spelaren så mycket som många vill göra gällande. Däremot är det viktigt för svensk ekonomi och har format bilden av Sverige i världen i, om inte i 500 år, så i alla fall det senaste tjoget år eller så.
Johanna Nylander
Gillar du det du läste? Teckna en prenumeration på Liberal Debatt!