Kultur

En hyllning till de största känslorna – men woke-kritiken blir tröttsam
Ester Nilsson är tillbaka i Män och kvinnor. Margareta Barabash utbrister ”Ingen beter sig så här”, men förlåter sedan allt.

Tyskland – i ekonomins centrum och litteraturens utkant
Hur mår egentligen tysk litteratur – och varför kallas en prisjury för “förbannade runkare”? Det frågar sig författaren och översättaren Mats O. Svensson.

AI, böcker och inavel – varför kunskap kan leda till förödelse
Vad kan gamla romaner om stängda bibliotek lära oss om utvecklingen av artificiell intelligens? Rätt mycket, menar Eric Luth och varnar för en habsburgsk AI.

Vance borde åkt hit för att förstå censur
Jakob Norrhall befinner sig på ett museum över censurerad konst och inser vidden av censurens våld på människan.

Souleymane Cissés bortgång – en stor förlust för afrikansk film
Den maliske filmregissören, ofta ansedd som en förgrundsgestalt inom afrikansk film, avled hastigt på onsdagseftermiddagen i Bamako.

En girlboss och en incelkille i 1950-talets Italien
Karin Pettersson läser Alba De Céspades nyöversatta roman Förbjuden skrivbok och drabbas av tidens gång.

Han är den viktigaste konstnären i vår livstid
De som klagar på att folk bara läser kommersiell romanceporr på ljudbokstjänster borde lära sig av Kendrick Lamar. LD:s kulturredaktör Max Hjelm skriver om hiphop-beefen som förändrat musikvärlden.

Vi behöver en självsäker kulturman igen
Vem bär vidare Harry Scheins arv i dag, frågar sig LD:s kulturredaktör Max Hjelm.

Frau Merkel bjuder på anekdotfest – och brister i självrannsakan
Boken skildrar bland annat Merkels år som förbundskansler. Med en mer öppen inställning hade Frihet kunnat bli en av de mer läsvärda memoarerna.

Aftonbladet Kulturs vänsterelitism är tröttsam
Chefredaktör Eric Luth suckar över Aftonbladets Rasmus Landströms trötta drapa om Alice Munro.

Varför tror Timothy Snyder att Hitler gillade negativ frihet?
Margareta Barabash recenserar en bok som hade behövt mer argumentation och mindre skryt.

Ellika Lagerlöfs debut är som en sagolik snedtripp
Maia Hörstadius recenserar Den sista kastraten och finner den uppfriskande konstig.

Harry, Harry, Harry och Apolloprogrammet
Science fiction-experten John-Henri Holmberg skriver om författare som bidragit med filosofiska utforskningar av mänsklighetens öde.

Där förstår jag varför postmodern konst känns meningslös
Varför längtar folk efter den mystiska romantiken och måste vi leva i postmodernismens eviga dekonstruktion? En utställning om tysk expressionism sätter igång […]

2000-talets böcker som får oss att förstå världen
LD har frågat liberalt sinnade personligheter, från Johan Norberg till Cecilia Malmström, om det bästa liberala verket från 2000–2024.

Arja Saijonmaa: ”En gång sa han till mig att jag såg ut som en rädd liten räka”
Thea Andersson träffar Arja Saijonmaa för ett samtal om musik, algoritmgenererade Spotifyspellistor, sisu och Harry Belafonte.

Harry Styles – modeikonen som gjorde manlighet omodernt
Bröstvårtor, blusar, broderade ärmslut och fladdrande kravatter kan absolut passa en man, skriver Philip Warkander.

Parisoperans Rigoletto visar att vissa känslor är eviga
En sorglig fader-dotter-relation som får plats att blomma ut i Paris. Gustaf Lindskog tycker att parisoperan prioriterar rätt i Rigoletto.

Pandemin borde fått vara bara fiktion
Eric Luth läser Liao Yiwus ”Wuhan” och finner en viktig roman som tyvärr är alldeles för tråkig.

Är litteraturen brat nu? Recension av Rave
Max Hjelm undrar om både litteraturen och ravekulturen behöver kommersialism.

Vänsterfeministerna låter som den nya konservativa vågen
LD:s Max Hjelm läser Emma Holten och slås av hur liberala feminister hatas till både höger och vänster.

2024 års Augustpris för bästa förlag går till …
Två unga liberala killar diskuterar Augustpriset 2024.