Skip to content
Foto: Immo Wegmann/Unsplash
Foto: Immo Wegmann/Unsplash
Samhälle | Skolan

Låt rektorn bestämma i skolan

Om LUF får bestämma borde den nya utbildningsministern och hans kollegor få mindre att säga till om. Acceptera att varje skola är unik och låt makten flytta från politiken till rektorerna, skriver LUF:s nya utbildningspolitiska talesperson Hedvig Lindgren.

Vad som väntar i framtiden kan ingen veta säkert, men det minsta vi kan förvänta oss är att skolan är anpassad för att möta dagens förutsättningar och utmaningar.

Den liberala skolan måste se världen utanför klassrummen, samtidigt som fokus ska ligga på dess faktiska uppdrag: kunskapsförmedling. Eleverna bör rustas både för utmaningar som finns i dag och för framtiden. Då krävs insikt i hur samhället förändras över tid och analysverktyg för att förstå samtiden.

Skolgången ska kunna anpassas utifrån den enskilda elevens mål. Därför borde möjligheten till tvåårigt yrkesgymnasium återinföras.

Kunskap och bildning har ett egenvärde, men även framtidens arbetsmarknad måste tas i beaktande och påverka undervisningens innehåll. Skolgången ska kunna anpassas utifrån den enskilda elevens mål. Därför borde möjligheten till tvåårigt yrkesgymnasium återinföras. Det vore ett lyft både för eleven och matchningen på arbetsmarknaden.

Vi vill att forskning och beprövad erfarenhet ska ligga till grund för hur undervisningen utförs och ge eleverna bästa förutsättningar att ta till sig kunskap. Samtidigt vill vi se en mångfald av skolor som konkurrerar med varandra för att upptäcka nya och bättre metoder. Då måste rektorerna få större möjlighet att påverka sin skola på riktigt.

Rektorer har ett viktigt uppdrag. Alla skolor ser olika ut och rektorer måste ha makten att kunna lyfta sin skola utifrån dess specifika förutsättningar. Politiker har fått för sig att de vet bäst precis vad som behövs för att förbättra varje skolas verksamhet, men sanningen är att varje skola är unik. Skolledningen ska självklart följa riktlinjer som politiker har bestämt men det praktiska “huret” måste vara upp till varje skola.

Rektorernas frihet innebär också att Skolinspektionen får ett viktigare ansvar och behöver komma närmare verksamheten. Inspektionerna ska vara ledande för hur resurserna fördelas så att pengarna går till de skolor vars behov är störst. Målet är att man ska få samma kunskaper oavsett vilken skola man går på.

Skolans uppdrag är såklart mycket större än den framtida arbetsmarknaden och den konkreta, praktiska nyttan för samhället. Den utbildar våra framtida samhällsmedborgare. I dag har många elever svårt att ens klara grundläggande behörighet och få godkänt i ämnet svenska. Det är av stor vikt att eleverna klarar skolan. En klarad skolgång är viktig i arbetet för att exempelvis förebygga kriminalitet. Att jobba språkutvecklande är avgörande men lärare måste också få fler verktyg för att lägga undervisningen på rätt nivå så att alla elever når sin fulla potential. Ett sådant verktyg är betyg redan i årskurs ett. Elever som hamnat efter måste få tidiga insatser för att komma ikapp och då kan betyg vara ett sätt att synliggöra vilka elever som behöver dessa insatser.

Arbetet mot psykisk ohälsa är oerhört viktigt för att uppnå bra skolresultat.

Vi kan prata kunskap och lärande hur länge som helst och på vilket sätt detta ska gå till, men oavsett så kommer vi inte att komma någonstans om våra elever inte mår bra eller inte trivs i skolan. Arbetet mot psykisk ohälsa är oerhört viktigt för att uppnå bra skolresultat. Skolans ansvar i elevernas mående är stort och extra resurser behövs för att kunna få bukt på den nedslående trenden. Psykologiska elevhälsosamtal behöver införas i skolan som ett första steg för att se hur eleverna på våra skolor mår.

Skolan i dag är för stelbent och i framtidens liberala skola hoppas vi att det är mer konkurrens mellan skolorna, där det inte handlar om vilken skola som är minst dålig utan vilken som är bäst. Där rektorerna har makten över att se till att deras skola kan bli den bästa och där kunskap levereras i klassrum som inte består av endast stök. Det krävs förändringar i skolan samtidigt som skolan ska följa med den förändring som sker i samhället. Den skolan förtjänar våra elever både i dag och i framtiden.

Hedvig Lindgren

Gillar du det du läste? Stöd Liberal Debatt genom att teckna en prenumeration!

Mer bondvett i skolpolitiken, tack

"Det bästa med skolpolitiken var att vi körde över Centern"