Han var en superproducent som omskapade premisserna för vad det innebär att vara en musikartist. LD:s kulturredaktör Karin Pihl minns en världsstjärna som slocknade alltför för tidigt.
Fredagen den 20 april kom nyheten att musikproducenten, DJ:n och världsartisten Tim Bergling, känd som Avicii, avlidit under en semester i Oman. Bara 28 år gammal. Beskedet kom som en chock och sorg spreds världen över.
Avicii slog igenom 2011 med låten »Levels«, som snabbt blev en megahit världen över. Två år senare kom debutalbumet »True«, som rosades av både fans och kritiker, innehållande megahitsen »Wake me up« och »Hey Brother«. Vid sidan av att skriva låtar och göra remixer turnerade artisten flitigt världen över med närmare 300 spelningar per år. Han samarbetade även med artister som Madonna och Coldplay.
Sverige har i flera decennier varit ett stort musikexportland, ofta räknat som det största i världen per capita. Och störst på 2010-talet var Avicii. Han slog igenom precis när EDM, elektronisk dansmusik, tog sig in på topplistorna. Med hittiga syntslingor, arenavänliga sångmelodier, influenser från genrer som folkrock och energiska »pop drops« skapade Avicii soundet för en hel generation. Han omskapade premisserna för vad det innebär att vara en världsstjärna och hur musikgenren house/EMD ska låta. Som musikexportprodukt är Avicii störst sedan ABBA.
Parallellt med framgångarna led Avicii av både fysiska och psykiska problem. Något han var öppen med, men som hans omvärld inte tog på allvar. Till följd av ohälsan slutade Avicii år 2016 att turnera, men fortsatte att producera musik.
Hösten 2017 släpptes dokumentärfilmen »Avicii: True Stories«. I dokumentären skildras den unge artistens kamp mot musikbranschens gränslösa krav och branschmän som pressar honom att fortsätta för att »inte förlora anseende och pengar«. Totalt förbiseende artistens allvarliga hälsoproblem.
Att Tim Bergling inte längre finns med oss i dag är inget annat än en stor sorg för samhället i stort. Hans bortgång bevisar hur högt satta krav och pengadrivna verksamheter förbiser människans basala behov och begränsningar.
Aviciis musik kommer att leva kvar mycket, mycket, länge. Men låt oss aldrig glömma vad Avicii – Tim Bergling – var. En ung man, driven av att skapa och utforska musik, och att hans unika sätt kom att förändra en hel kulturscen.
Karin Pihl är Liberal Debatts kulturredaktör.
@Karin_Pihl – karin.pihl@liberaldebatt.se