Vad har Kissie, Magdalena Graaf, Kenza, Dessie, Ebba Von Sydow, Amanda Schulman och Sofi Fahrman gemensamt? De kvalar alla in på listan över Sveriges tio mest googlade personer 2013 och de driver några av landets mest lästa bloggar. Och tjejers blogg-frammarsch går ner i åldrarna. Bland unga tjejer läser 74 procent bloggar regelbundet och 57 procent skriver en egen. Förstå hur många det är! Även Instagram domineras av unga tjejer där 71 procent mellan 12-16 år finns. Årets ord 2013 blev ”selfie”, även det ett fenomen skapat av unga tjejer.
För att sammanfatta: idag äger unga kvinnor internet. Det är inte så konstigt. Internet har gett kvinnor en plattform att uttrycka sig utifrån sina egna villkor. Genom en egen blogg, sin egen kanal eller fotofilter finns utrymme att själv diktera villkoren för den egna porträtteringen – en motsats till de miljontals normer om hur kvinnor ska se ut och uppföra sig. Många bloggar såväl som instagramflöden har blivit forum för kvinnor att peppa, heja och inspirera varandra.
Jag önskar att vi hade kunnat stanna här. Att vi kunde säga att kvinnor verkligen äger nätet. Men som alltid när unga tjejer dikterar egna villkor finns det inget som är lika provocerande. När unga tjejer började ta bilder på dagens outfit och la upp det på sina bloggar och inspirerade tusentals till att hitta sin egen stil var de ytliga och självcentrerade. När kvinnor började blogga om heminredning, pyssel och livsstil och kom på att det dessutom gick att tjäna pengar på det blev de direkt anklagade för att förespråka ett förgånget hemmafruideal och vår således både dåliga förebilder och feminister.
Hur man än vänder och vrider på det blir kvinnors egna uttryck alltid en allmän egendom. En bild på dagens outfit blir politik och ska representera en hel kvinnorörelse. Är den där jeansrumpan verkligen feministisk? Kan hon vara en förebild för andra kvinnor om hon tar bilder på sig själv med halvöppen mun? Är hon tillräckligt äkta? Tillräckligt snygg? Smal? Kvinnlig?
Jag önskar att tjejers internetboom kunde hyllas som det förtjänar. Att kvinnor fick äga bilden av sina egna kroppar och handlingar. När jag i slutet av 2014 kommer läsa listan med årets mest googlade personer önskar jag att de får sättas på samma piedestal som framgångsrika internetkillar hamnar på. Att de bedöms utifrån framgång och inte efter hur deras rumpa ser ut i ett par jeans.
Sofia Brändström arbetar med sociala medier och grundare av Maktsalongen – ett mentorskapsprogram för unga kvinnor med ledande positioner inom föreningsliv och politik.