För någon vecka sedan slog resultaten från den senaste Pisa-undersökningen ner som en bomb. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) möter nu sin tuffaste stund och vi vet med säkerhet att höstens val kommer att bli ett om skolan.
Det är i denna stund vi måste påminna oss om att det viktigaste en människa kan ta med sig från skolgång och studier också är det som är allra svårast att mäta och sätta fingret på – bildning.
Parollen som lyder att ”klassresan börjar klassrummet” kännas denna vinter mest som en klyscha. Icke är det desto mindre sant.
Det är barnen som växer upp i hem utan dignande bokhyllor, lustfyllda samtal om politik och förväntningar om akademiska studier som skolan måste hålla världsklass. De som redan har allt det där landar ändå på fötterna i vuxenlivet, hur undermålig skolan än är.
Socialdemokraternas misslyckande i skolpolitiken var att strävan efter jämlikhet i utfall tilläts helga allt lägre krav på eleverna. Allianspartierna tycks i stället påfallande ofta missta skolan för en institution för näringslivets internutbildning.
I numret medverkar bland andra litteraturprofessor Ebba Witt-Brattström, fil.dr. Lennart Nordfors och docent Karl Palmås. Liberal Debatts Karin Pihl berättar om när socialdemokratin verkligen var något på spåren – för hundra år sedan – och Karin Zelano har träffat företrädaren för SOM-institutet och tagit reda på om svenskarna har någon politisk bildning. Per Olsson (MP) vill i stället att vi helt skiftar perspektiv.
Liberal Debatt tecknar bildningslinjen.
(Undvik blekare kopior.)
Gabriel Ehrling, redaktör
Emma Söderberg Majanen, biträdande redaktör