Kultur

Med historien som gungbräda

Text: Gabriel Ehrling

Satyagraha

Recension: »Satyagraha« av Philip Glass, uppförd på Folkoperan i Stockholm samverkan med Cirkus Cirkör

En tre timmar lång operaföreställning om Mahatma Gandhis tid i Sydafrika, i utförande på det tusenåriga utdöda språket sanskrit, inramat av Philip Glass intensivt repetitiva och stundtals närmast hypnotiska musik, späckad med halsbrytande trampolinvolter, svindlande lindans och spektakulär eldkonst.

Tankarna skulle kunna gå till en psykedelisk feberdröm, ur vilken man vaknar genomsvettig och lättad över att intrycken sjunker undan. Men Philip Glass opera Satygraha, i det utförande den nu fått i två omgångar på Folkoperan i Stockholm, är motsatsen till detta. Visst drar man efter andan, flämtar och visst känns det under föreställningens mest intensiva avsnitt både kvalmigt och febrigt inne i salongen. Men det är svårt att inte bli hänförd och ryckas med. Mer tonårsdisko än feberdröm alltså.

Berättelsen, som trots att den varken är linjär eller går att uppfatta med örat, får tillsammans med Cirkus Cirkörs krumbukter också en stark symbolik i den stora gungbrädan som med hundratals slag slår mot scengolvet och skickar akrobaterna upp mot taket.

Historiens mest avgörande skeenden ter sig i efterhand ofta som ofrånkomliga, som den enda logiska slutsatsen och utgången när den mängder av variabler och element som ställde saken på sin spets väl vägts samman.

Rösträtten skulle förr eller senare bli till, diktaturen falla, apartheid upphöra, Indien bli självständigt, Hitler till sist dö i en bunker, Berlinmuren och Sovjetunionen rämna, och så vidare.

Men även om mänsklig utveckling är allt annat än slumpmässig, utan kan bindas till spår genom historien, så är det i regel just i efterhand dessa går att urskilja. Där och då står saker hela tiden och väger. Ska strejken slås ner eller arbetarna tillåtas tåga genom gatorna, dess upphovsmän och ledare fängslas eller avrättas?

Omslaget till nyhetsmagasinet Time (22/5) pryds en den triumferande liberalen Emmanuel Macron som träder ur skuggan. Bredvid honom står »Slaget om Frankrike är över. Men kriget mellan globalism och nationalism har bara börjat«. Gungbrädan kommer att slå fram och tillbaka.

Även på sanskrit hjälper också föreställningen till att fylla icke-försumbara luckor i kunskaperna om   Mahatma Gandhis liv. Satyagraha har nypremiär på Folkoperan i maj 2018. Se den då om du inte redan gjort det.

Gabriel Ehrling är chefredaktör för Liberal Debatt.

@gabrielehrling

gabriel.ehrling@liberaldebatt.se

Fler artiklar av Gabriel Ehrling

Prenumerera 6 nummer per år för 200 kr