Ledare

Företags samhällsansvar

Text: Gabriel Ehrling

Det som gör diskussionen om företags samhällsansvar, eller Corporate Social Responsibility (CSR), spännande är att förväntningar på produkter och företagen som tillhanda håller dem ständigt är under förhandling. Svunnen tycks tiden då det räckte med att sätta bygdens människor i arbete, betala skatt från eventuell vinst och sticka åt Folkets Hus-föreningen lite byggmaterial när stora salen behövde repareras efter lördagsdansen.

Företags försök att klä sig i grön skrud ska skärskådas. Hur bra smakar kaffet, med den där gröna grodan på paketet, när det står Kraft Foods när det vänds upp och ned? Ska konsumenter vara tacksamma när företag donerar en promille av sin omsättning till en förening någonstans? Och varför prioriterar företagsledningar CSR över huvud taget? Känner de sig tvingade, för att ljusgröna fingrar och filantropi numer ingår i kontraktet med konsumenterna? Eller vill de kanske bara få känna sig stolta för en stund: klippa band, dela ut ett pris, äta tårta och allt som hör till.

I detta nummer av Liberal Debatt tar Tove Lifvendahl, tillträdande politisk chefredaktör för Svenska Dagbladet, med oss till Malmö. Hedwig Kastenholm, som gör sitt för freden från ett skrivbord hos Silc, tar en shoppingtur i Venezuela. Liberal Debatts Joakim Rönnbäck och Naomi Abramowicz har åkt till… Norra Djurgårdsstaden.

Ett varmt tack till Caroline Krassén (tidigare Lundström) och Erik Åslin som agerat redaktörer för Liberal Debatt sedan sommaren 2011. Särskilt ihågkomna är de för förvandlingen av de tidigare ganska enkla smygläsningarna, till spänstiga föreläsningar och seminarier.

Emma Söderberg Majanen är ny biträdande redaktör för Liberal Debatt. Richard Bengtsson, Karin Pihl och Karin Zelano är nya ledamöter av i redaktionsrådet.

Nästa nummer av Liberal Debatt utkommer i augusti. Temat är liberal feminism och manusstopp sker 21 juli. Den som känner sig manad – kom an!

GABRIEL EHRLING

Fler artiklar av Gabriel Ehrling

Prenumerera 6 nummer per år för 200 kr